BCT-Touristik

Japan4Youth

Cosplay

Cosplay is een kostuumtrend uit Japan die uit de Engelse woorden "costume" en "play" bestaat. Gevormd werd dit begrip in 1983 door Nobuyuki Takahashi, de oprichter van de uitgeverij Studio Hard.
Het doel van Cosplay is dat men op zijn idool qua uiterlijk en gedrag zo goed mogelijk lijkt. De grotendeels virtuele voorbeelden zijn afkomstig van verschillende bronnen.

De basis zijn meestal Japanse media inclusief manga en anime, maar ook figuren uit videospelletjes, fantasy-filmen en comics worden gebruikt. De actoren zijn zowel mannelijk als ook vrouwelijk en gemiddeld tussen 15 en 25 jaar oud.

Uitgeoefend werd Cosplay vooral voor het eigen plezier of voor wedstrijden zoals manga- of anime conventions. Een van de grootste evenementen waar ook Cosplay een belangrijke rol speelt, is de manga-beurs Comiket die in Tokyo twee keer per jaar plaatsvindt. Maar ook in Duitsland wordt de nog jonge trend steeds populairder. Daarvan getuigt het sinds 2007 bestaande Duitse Cosplay kampioenschap waarvan de finale op de boekenbeurs van Frankfurt plaatsvindt. Terwijl bij de wedstrijden in Japan alleen de presentatie van de kostuums telt, zijn bij westelijke evenementen ook de tot het karakter passende acties zoals monologen, sketchen, choreografie of showgevechten belangrijk.

Sinds het jaar 2007 bestaan er in Japan naast het kostumeren ook zogenoemde cosplay-restaurants. De variant voor mannen, het Maid Café, is gekenmerkt door de als dienstmeiden of verpleegsters geklede serversteers. Voor vrouwen bestaat er het Butler Café met overeenkomstige geklede kelners. Het geheel herinnert aan een rollenspel als "meester/es" en "mindere". Ondertussen heeft dit concept sterk aan populariteit gewonnen en zich ook buiten Japan verspreid.